ماهد اندیشه

محملی برای نشر اندیشه

ماهد اندیشه

محملی برای نشر اندیشه

ماهد اندیشه

فارغ التحصیل علوم قرآن هستم.
امیدوارم با درج نگاشته هایم، فرصتی برای نقد و ارزیابی آنها توسط یاران صاحب فکر فراهم شود. باشد که در بسط و اصلاح اندیشه ها، سودمند آید. هادی رحیم زاده

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

به نام خدا و برای خدا

نگاهی به تاریخ ترجمه از کتاب التفسیر و المفسرون

رحیم زاده

آنچه در این نگاشته می آید نگاهی به بخش تاریخ ترجمه از کتاب شریف التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب نوشته آیه الله معرفت ( رضوان الله تعالی علیه) است. از آنجا که این مبحث از موضوعات مورد اتفاق اکثر علما است و مولف فقید هم در طرح موضوع با دقت تمام پیش رفته و حالتی از ارائه گزارش تاریخی روند ترجمه قرآن مطرح شده است، فلذا ابتدا ترجمه فارسی کتاب و محور بحث ایشان مطرح می کنیم و سپس نیم نگاهی به آن خواهیم داشت که عموما همسو و تفصیل بحث می باشد. موضوعاتی که در این مقال درصدد بیان آن هستیم به شرح ذیل است:

         

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۴ ، ۰۰:۴۶
رحیم زاده

از این موقعیت ها کم پیش می آید. جمع اصحاب فکر و هم کلاسی های عزیز در سلف دانشکده.


۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۴ ، ۱۱:۴۴
رحیم زاده

بسمه تعالی

امام علی(علیه السلام): بر شما باد بگفتارهاى سنجیده با خرد نه بهر چه روایت شود، همت کم‏خردان جمع روایات است و همت دانشمندان درایت‏ و فهم، هم را دیدار کنید و حدیث را یادآور شوید و اگر نکنید کهنه شود و از دست برود. (گنجینه معارف شیعه إمامیه ، ج2، ص29)

 

گزارشی از چند کتاب لغت

اخیرا در یکی از مراجعات به کتابخانه دانشکده علوم قرائت تهران از 11 کتاب فرهنگ لغت، واژه عجز مورد بازدید واقع شد که ماحصل هریک به همراه شرح مختصری از شیوه نگارش آنها در ادامه می آید:

1-    العین

مولف: ابوعبدالرحمن خلیل بن احمد فراهیدی(100- 175 هن)

خلیل در العین روش جدیدی را که تا آن زمان در میان عرب متداول نبود ابداع و لغات را براساس آن دسته بندی نمود. خلیل در جمع واژگان بر دو اصل تکیه داشت؛ یکی مخارج حروف و دیگری طبقه بندی واژگان بر پایه محاسبات ریاضی است.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۰۰
رحیم زاده

نگاهی اجمالی به تعریف «معجزه»

هادی رحیم زاده

مقدمه

مساله ‏ی­ «اعجاز» از دیر زمان مورد بحث و نظر دانشمندان علوم الهی بوده است. علمای مسلمان نیز در این زمینه بحث­ ها کرده و رسالات گسـترده و جامـعی در این باره نگاشته ­اند. عموما سرآغاز تمام مباحث اعجاز، با ارائه معنای لغوی و اصطلاحی عجز و سپس پرداختن به مفهوم معجزه و ارائه تعاریف متعدد با عنایت به ویژگی های خاص آن بوده است. اما هدف ما از تحریر این سطور، نیم نگاهی به تعاریف بارز از واژه معجزه و اشکالات شاخص وارد بر آنها می­باشد.

تعریف

  فارق از مفهوم شناسی لغوی، در اصطلاح معجزه را چنین تعریف نموده ­اند که «معجزه کاری خارق­ العاده است که به دست مدعی نبوت، برای اثبات صدق مدعای خویش انجام می­گیرد و همراه با درخواست هماوردی و مطابق با ادعای نبوت می باشد.»[1]

سیوطی هم با اندک تفاوتی معجزه را چنین می شناساند: «امری است خارق العاده، مقرون به تحدی و سالم از معارضه که خداوند به دست پیامبرش آن را ظاهر می کند»[2]

آیت الله خویی در تعریف معجزه می گوید: معجزه در اصطلاح آن است که مدعی منصبی از مناصب الهی کاری را انجام دهد که قوانین و نوامیس طبیعت را خرق نماید دیگران نیز از انجام آن عاجز و ناتوان باشند، ضمن آنکه، آن کار گواهی بر درستی ادعای او نیز باشد.

قدر مشترک تمام تعاریف ارائه شده دو عنصر اصلی است: خارق العاده بودن معجزه و ادله اثبات نبوت بودن معجزه، که ما برآنیم در این مجال اندک به بررسی این دو مفهوم بپردازیم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۴ ، ۱۷:۵۳
رحیم زاده

بانو سلام، دختر باران و آب ها
ای معنی تمام سوال و جواب ها
***
دست مرا بگیر که محتاج یاری ام
ای زورق امید از این اضطراب ها

این همزمانی زیبا را به فال نیک گرفته و به نام الله(جل جلاله) و با ذکر زیباترین سروده ی عالم هستی "یازهرا" آغاز می کنم.
ولادت بانوی آب و آینه حضرت زهرای اطهر را محضر قدسی حضرت ولیعصر(ارواحنا له الفدا) و شما یاران تهنیت عرض می کنم.
خداوند در کریمه « والارض فرشناها فنعم الماهدون . (قرآن 48/51).» "ماهد" را به مفهوم گستراننده و فعل نفس مبارک خویش بیان می شمرند. تبرکی جستیم به این لفظ مقدس قرآنی و اندیشه را به آن اضاف نمودیم تا به یاری دوستان فرصتی برای بسط و اصلاح در اندیشه هایمان پدید آید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۴ ، ۱۷:۵۳
رحیم زاده